20 portioner, 3 p/portion.
Ett storkok jättegod köttfärssås med mustig och kryddig smak. Det behövs en rejäl gryta, minst 5 liter men gärna större! Frys in det som inte hamnar på dagens pasta portionsvis i platta plastpåsar och använd till framtida lasagner, piroger, varma mackor...
750 g rotselleri
5-6 morötter
5 gula lökar
4 stora vitlöksklyftor
1600 g nöt- eller älgfärs, max 10% fett
2 + 2 tsk olja
4 tärningar mörk oxbuljong
1 dl vatten, kokhett
1 dl tomatpuré
5 burkar goda hela konserverade tomater - satsa en extra slant på tex. Mutti eller Kung Markatta!
½ dl torkad oregano eller pizzakrydda
1½ msk worcestersås
2 tsk paprikapulver
3 burkar skivade champinjoner, avrunna
2 tsk torkad timjan
salt, svartpeppar
1 tsk socker
Hacka lök och vitlök, fintärna rotsellerin, grovriv morötterna. Lös upp buljongtärningarna i det heta vattnet. Öppna tomatburkarna och klipp sönder tomaterna med sax direkt i burken till småbitar. Mycket godare än färdigkrossade tomater.
Fräs lök, vitlök, rotselleri och morötter med 2 tsk olja i en stor stekpanna tills de mjuknat lite. Töm över i grytan. Stek färsen i omgångar i resterande 2 tsk olja på ganska hög värme - viktigt för smaken att färsen verkligen blir brynt och inte bara kokt. Töm över i grytan. Tillsätt sedan resten av ingredienserna utom saltet, puttra en timme under lock, rör om då och då. Tillsätt ev. vatten om det ser torrt ut. Salta allra sist efter smak.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar