11 februari 2011

Grahamskex med dinkelmjöl

20 p för hela mängden.

Snabbakade sprödknapriga kex med härlig smak. Gör köpekex helt överflödiga till ostbrickan (utom möjligtvis Kornmo).








1,5 dl dinkelsikt

1,5 dl grahamsgryn
0,25 dl kruskakli

1 msk sesamfrö

1,5 tsk strösocker
1 tsk bakpulver

½ tsk salt
50 g smör, kylskåpskallt
0,75 dl vatten
½ + ½ ägg - vispa upp ett ägg och ta hälften till degen, hälften till penslingen

Kryddningsförslag: flingsalt, mortlad torkad rosmarin


Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop alla ingredienser till degen (utom alltså det sista "halva" ägget) i matberedare eller i bunke. Blir det alltför klibbigt, tillsätt lite mer mjöl, skall bli som en kakdeg/pajdeg i konsistensen.
Kavla ca 3 mm tjockt och ta ut kex med mått, lägg på plåt med bakplåtspapper, nagga med en gaffel, pensla med 50/50 uppvispat ägg /vatten, strö på lite valfri kryddning om du vill och grädda i ca 8-10 minuter tills de börjar få lite färg.
Låt svalna på galler.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar