16 februari 2011

Hemlagad hamburgare med surdegsbröd


4 portioner, 7 p/portion

Medelhavskryddade hamburgare, rivig dressing, gott segt surdegsbröd och ett lass fräscha grönsaker!







8 skivor ljust surdegsbröd - gärna eget!
olivolja

Hamburgarna:
360 g nöt- eller älgfärs, max 10% fett
3 msk ströbröd
1 tärning mörk oxbuljong
3 msk vatten
1 vitlöksklyfta
2 tsk mejram
½ tsk socker
salt och svartpeppar efter smak
2 tsk olja till stekning

Dressing:
2 dl lättfil
½ msk senap
1 tsk honung
2-3 tsk riven pepparrot
en nypa salt

Tillbehör:
sallad
paprika
rödlök
syltlök
gurka
fetaost i små tärningar

Låt filen rinna av i kaffefilter till tjock konsistens. Blanda med de övriga ingredienserna till dressingen.

Skiva löken och lägg i kallvatten, det drar ur den allra skarpaste smaken. Skär resten av grönsakerna.

Gör färsbiffarna: koka upp vattnet och lös upp buljongtärningen. Blanda ned ströbrödet och låt stå en minut och svälla, blanda sedan i färs, pressad vitlök och kryddor. Forma fyra platta biffar, de krymper vid stekning så gör dem lite större än du tänkt dig dem. Stek i oljan på hög värme ett par minuter per sida.

Pensla bröden på båda sidor med ett uns olivolja och stek en kort stund i torr stekpanna så de får lite färg.

Montera ihop en snygg hamburgare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar