
2 stora limpor
Gott och segt surdegsbröd med stora hål. Görs på rågsurdegsgrund. Syrligt, men inte surt i smaken.
För instruktion i start av rågsurdegsgrund hänvisas med glädje till mästaren:
paindemartin.blogspot.com , som inspirerat till detta recept.
Tänk på att börja processen ca en vecka innan du ska baka!
Kvällen före baket:
100 g rågsurdegsgrund
200 g vetemjöl
100 g fint rågmjöl
3,5 dl ljummet vatten
Rör ihop det hela i en stor bunke med lock eller plastfilm över och låt stå på ett ställe som är varmare än rumstemp (pannrummet? badrum med golvvärme? ovanpå kylskåpet?) över natten.
Nästa morgon:
Degen har jäst en del och är bubblig och lite dallrig. Tillsätt
4 dl ljummet vatten
400 g vetemjöl
300 g dinkelsikt (siktat dinkelmjöl från Saltå är gott!)
1 msk salt.
Kör i degmaskin eller med elvispens degkrokar i 5-10 minuter. Degen skall bli rejält långtrådig och är lös och klibbig - inget släppande från bunkens kanter här inte.
Olja in en stor bunke/plastlåda/gryta med matolja och skrapa ned degen. Lock/plast på. Ställ på det varma stället igen. Efter en timme: ta tag i en kant av degen och dra ut/lyft upp den lite, vik den dubbel. Gör så från alla fyra hållen ("kl 12, 3, 6 och 9"). Upprepa sedan detta en gång i halvtimmen tills degen jäst till dubbel storlek.
Sätt ugnen på 275 grader (min ugn blir bra med 250 grader + varmluft).
Stjälp ut degen på välmjölad diskbänk. KNÅDA INTE!!! Du vill ha luftbubblorna kvar! Det är de som blir hålen! Dela bara degen i två bitar. Dra ut varje bit litegrann, vik dubbel en gång till något limpaktigt och lägg upp på plåten, fös till lite. Det ser alldeles för löst ut men blir bra.
In i ugnen, grädda 15 minuter, öppna luckan ett par sekunder och vädra ut lite fukt, sänk samtidigt värmen till 200 grader och grädda i ca 20 minuter till. Innertemperaturen ska vara 98 grader när brödet är perfekt gräddat.
Svalna under en kökshandduk.





