9 februari 2011

Fetaostgratinerad kyckling (4 p)

4 portioner, 4 p/portion.

Fetaosten och kesellan blir ett fluffigt gratinerat täcke över kycklingen. Gott till grekisk sallad (använd resten av fetaosten!), eller till ugnsbakade rödbetor och morötter med lite rosmarin och honung - färgglada tillbehör är ett plus, annars kan tallriken komma att se lite väl blek ut ;)

500 g kycklingfilé (kolla kötthalten! "80%-ig" kycklingfilé måste kompenseras - ta 600 g).
1 dl lätt Kesella
100 g äkta grekisk fetaost av fårmjölk
svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader.
Skär kycklingfiléerna i stora bitar och lägg i en ugnsform. Mosa ihop Kesella, fetaost och peppar och bred över. Oftast behövs inget extra salt då osten är salt i sig. Sätt in i ugnen i ca 40 minuter, kycklingen ska vara helt genomstekt. Häll bort vätskan som blir i formens botten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar